לדברי מחברי המאמר, טיפול משקם בשיניים הנשירות מכוון להעניק לילד תוצאה פונקציונלית ואסתטית עד להחלפת השיניים. בהשוואה לשחזורים תוך-כותרתיים בשיניים הנשירות, שחזורים של כיסוי מלא של השן מספקים אטימה מעולה ושימור של שלמות הכותרת ונמצאים בשימוש נפוץ בטיפול של ילדים בסיכון גבוה לעששת, שיניים עם מספר נגעי עששת ופגמים והתפתחותיים של הזגוגית.

כתרי נירוסטה (SSC) הוכנסו לשימוש לרפואת השיניים של ילדים בשנת 1950 והפכו לתקן הזהב בשחזור שיניים טוחנות נשירות. למרות ההיסטוריה הקלינית המוכחת ואריכות החיים שלהם, השימוש ב-SSCs מוגבל בשל המראה המתכתי שלהם וכתוצאה מכך, פותחו מספר חלופות כולל כתרי שרף, SSCs משולב בוויניר ולאחרונה כתרי זירקוניה טרומיים (PZC), אשר הפכו זמינים מסחרית לפני עשור והראו תוצאות מבטיחות המבוססות על האסתטיקה המצוינת שלהם, תכונות מכניות נוחות ותאימות ביולוגית. למרות זאת, שלא כמו כתרי נירוסטה, כתרי זירקוניה אינם ניתנים לכיווץ או לשינוי קווי המתאר ויש להצמיד אותם לשן באופן פסיבי ובכך נוצר הליך שהינו רגיש יותר לטכניקה ופוטנציאל גבוה יותר של חשיפה למוך השן. בסקירה שיטתית שנערכה לאחרונה, נמצאו רק 14 מחקרים קליניים על PZCs שרובם מתמקדים בשיניים קדמיות עם תקופת מעקב בין 12 ל-18 חודשים. הספרות על ההצלחה לטווח ארוך יותר של PZCs עדיין מוגבלת, עם רק כמה מחקרים שבדקו את השימוש בהם בשיניים האחוריות.

 

מטרה

 

מחקר זה נועד לחקור (1) הסתברויות ההישרדות של כתרי זירקוניה שהוצבו על שיניים נשירות קדמיות או אחוריות מעבר ל-12 חודשים (2) לזהות וגורמים דמוגרפיים והקשורים לשן העשויים להשפיע על הסתברות ההישרדות.

המחברים ערכו מחקר פרוספקטיבי בו עקבו אחר ילדים שטופלו בהרדמה כללית על ידי רופא יחיד בין השנים 2012 ל-2020. נאספו משתנים דמוגרפיים הכוללים את גיל הילד בעת הטיפול, המגדר ומשתנים הקשורים לשן, כולל מספר שן, גודל הכתר בשימוש וכל הסיבוכים הפרוצדורליים בבדיקות לאחר הטיפול. סך של 155 ילדים שכללו 319 שיניים עם כתרי זירקוניה היו במעקב בין 12 ל-78 חודשים לאחר הטיפול, בממוצע של 38 חודשים. מתוך 319 הכתרים שנעקבו, נצפו חמישה כשלים בשלושה ילדים שדרשו עקירה. סיבוכים פרוצדורליים נוספים שצוינו כללו שבר (n=3), אובר הנג (n=3), ספיגה פנימית (n=5) ו-24 אחוזים מהכתרים הראו סימנים של שינויים רנטגניים בצילומי רנטגן שנערכו לאחר הטיפול. הגיל בעת הטיפול, סוג השן והצורך בטיפול במוך השן לא היו קשורים סטטיסטית להצלחה הקלינית.

 

מסקנות

 

המחברים מסכמים כי כתרי זירקוניה מספקים מענה אסתטי ועמיד בטיפול בילדים עם עששת בגיל הרך. מחקר זה מראה הצלחה קלינית טובה מאוד והישרדות הנמשכת עד 78 חודשים עבור כתרי זירקוניה המונחים על שיניים נשירות בהרדמה כללית. בעוד שכתרים אלו מציעים יתרונות אסתטיים, רופאי השיניים הקלינאים צריכים להיות מודעים לאתגרים הקיימים עם ההכנה וההדבקה שלהם. המחקר הנוכחי מדגיש את החשיבות של הבקרה הקלינית והסקירה הרנטגנית בעת שימוש בכתרי זירקוניה לשם קבלת החלטות מאוזנות ברפואת השיניים לילדים.

 

Foster M, Patel J, Turlach B, Anthonappa R. Survival of pre-formed zirconia crowns in primary teeth: A prospective practice-based cohort study. Aust Dent J 2024; 69(2): 139-145