טֶלֶה-רפואת שיניים מוגדרת כ"מתן טיפול שיניים לא מקוון בזמן אמת כגון אבחון, תכנון טיפול, ייעוץ ומעקב באמצעות העברה אלקטרונית מאתרים שונים". רפואה זו יכולה להתקיים במספר פורמטים, הכוללים 'שמור והעבר', ניטור מרחוק, וועידת וידאו בזמן אמת. 'שמור והעבר' הינו מצב בו איש מקצוע בתחום רפואת השיניים אוסף מידע על מתרפא ומעביר זאת למומחה לצורך התייעצות ותכנון טיפול. ניטור מרחוק מתרחש כאשר רופא שיניים כללי או מומחה אוסף תמונות ומידע תקופתי מהמתרפא על מנת לעקוב אחר התקדמות הטיפול או התפתחותו של מצב, בעוד ועידת וידאו כוללת אינטראקציה בזמן אמת באמצעות שיחות וידאו.

מחברי המאמר מציינים כי כתוצאה ממגפת ה-COVID-19 נעשה שימוש בתדירות גבוהה יותר בטלה- רפואת שיניים בשל תקנות הריחוק החברתי. צמצום מספר הפגישות פנים אל פנים והפחתת כמות בני האדם באזורים קליניים ונוכחות בלתי הולמת הינם המפתח להפחתת הסיכון להעברה נגיפית. פיקוח וניהול מרחוק של מצבים דנטליים מעולם לא היו חשובים יותר על מנת להגן על המתרפאים, הציבור וצוות מרפאת השיניים. לדברי מחברי המאמר, בעבר נעשתה הערכה של טלה-רפואת השיניים עבור מתרפאים חדשים המועמדים ליישור שיניים, אך לא במסגרת רפואת השיניים לילדים. במחקר האורתודונטי, הגיעו למסקנה כי טלה-רפואת שיניים הינה מערכת תקפה לסינון הולם של הפניות מתרפאים חדשים ולהפחתת שיעור ההפניות הבלתי מתאימות, אך לא הייתה לכך כל השפעה על הסבירות להשתתפות בפגישה. יתר על כן, החוקרים הודו כי קיים סיכון שמתרפא שאינו מתקבל למערכת הטלה- רפואת שיניים ייהנה בסופו של דבר מבדיקה קלינית מלאה, כאשר אחד מכל שישה מתרפאים אשר נמצא בלתי מתאים באמצעות הפניה של טלה-רפואת שיניים נחשב מתאים בעקבות בדיקה קלינית.

במסגרת הקרן של מערכת הבריאות הלאומית (NHS) של בית החולים בניוקאסל אנגליה, רפואת השיניים לילדים ממוקמת בתוך מנהלת רפואת השיניים. המחלקה לבריאות השיניים של ילדים בבית החולים לרפואת שיניים בניוקאסל מספקת שירותי רפואת שיניים לילדים באזור צפון מזרח אנגליה, המונה אוכלוסייה של כ-502,000 ילדים מתחת לגיל 16. לפני מגפת הקורונה נעשתה הערכה של 100-80 מתרפאים חדשים בשבוע באמצעות בדיקות דנטליות שנערכו פנים מול פנים. בביקורם הראשון במחלקה בילו המתרפאים בדרך כלל שעתיים בממוצע. בעקבות ההמלצות של ה-NHS באנגליה והקרן, שירותי רפואת השיניים השוטפים הושעו החל מה-23 במרץ 2020 וטיפול דחוף ניתן באמצעות מערכת ניטור טלפונית. מאמצע מאי 2020, ניתנו תורים חדשים למתרפאים במסגרת המחלקה לבריאות השיניים לילדים באמצעות התייעצויות טלפוניות. מצב זה היווה הזדמנות ייחודית להעריך את היתרונות והחסרונות של התייעצויות טלפוניות למתרפאים חדשים במסגרת שירות מומחים ברפואת שיניים לילדים.

מטרה

הערכת שירות זו נועדה להעריך את התפקידים הפוטנציאליים של הטלה-רפואת שיניים של מתרפאים חדשים במרפאה לרפואת שיניים לילדים, ולהעריך את מסלולי המתרפאים ואת היתרונות והחסרונות של שימוש בשיטת שירות זו. בנוסף, התכוונו החוקרים לקבוע אם לטלה-רפואת השיניים עשוי להיות תפקיד בעולם שלאחר המגפה בהתאם לטיפול הדיגיטלי האפשרי המתואר בתכנית ארוכת הטווח של ה-NHS.

המחברים ביצעו הערכה של 653 פגישות חדשות למתרפאים, שנערכו באמצעות טלה-רפואת שיניים בבית החולים לרפואת שיניים בניוקאסל לאורך תקופה של חודש (13 במאי – 12 ביוני 2020). לדבריהם, באמצעות יישום הייעוץ הטלפוני כנקודת הקשר הראשונה עם הצוות הצליחו להפחית את מספר הפגישות פנים אל פנים הנדרשות ביותר משליש. הם מציינים כי ניתן להשתמש בטלה-רפואת שיניים עבור יישומים רבים ברפואת שיניים לילדים, כולל בדיקה ראשונית, הערכה מרחוק, חיזוק של פעולות מניעה, יישום של ניהול ראשוני והקמת קשר חיובי עם המטפלים.

מסקנת מחברי המאמר היא, כי טלה-רפואת השיניים הינו תחום מתפתח ובעל פוטנציאל לשפר את מערכת היחסים עם המתרפאים, לצמצם את רשימות ההמתנה ולהפחית את הנוכחות המיותרת במפגשי פנים אל פנים, מצב שהינו חשוב במיוחד הן במגפה הנוכחית והן מעבר לכך, על מנת להגביר את הבטיחות ולמזער את אי הנוחות הן עבור ההורים והן עבור הילד. עם זאת, יש להקפיד ולהבטיח שרופא השיניים הקלינאי יהיה בטוח באבחון שקיבל לפני השחרור או העיכוב של הטיפול במתרפא.

Wallace CK, Schofield CE, Burbridge LAL, et al. Role of teledentistry in paediatric dentistry. Br Dent J 2021. doi.org/10.1038/s41415-021-3015-y