לדברי מחברי המאמר, רוב הארגונים המובילים בתחום רפואת השיניים, לרבות
האיגוד הדנטלי האמריקאי (ADA), האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, והאיגוד האמריקאי של לבריאות הציבור ברפואת השיניים (AAPHD), הצטרפו לאקדמיה האמריקאית לרפואת שיניים לילדים (AAPD) באישור וקידום ביקור במרפאת השיניים וקבלת ייעוץ מונע בגיל של שנה אחת. עם זאת, מעט ילדים מקבלים טיפול שיניים בגיל שנה, ורובם אינם מבקרים אצל רופא השיניים עד שהם מעל לגיל שנתיים. בנוסף, אמונות ההורים לגבי מתי להתחיל ביקורים לשם טיפול שיניים, לרוב אינם עולים בקנה אחד עם ההנחיות המקצועיות. לפי ה-AAPD, 74 אחוזים מההורים בארצות הברית לא לקחו
את ילדיהם לרופא השיניים עד יום ההולדת הראשון, ואחד מכל שישה הורים עם ילד בן חמש שנים ומטה סבורים כי אין לבקר אצל רופא שיניים עד גיל ארבע. ביקורי שיניים החל מינקות מאפשרים גילוי מוקדם ומניעה של מחלות הפה ומשפרים את בריאות הפה והכללית. לילדים הפוקדים את רופא השיניים ביום ההולדת הראשון או לפניו יש סיכוי נמוך יותר לפתח עששת מאשר אלה שעברו ביקור ראשון אצל רופא השיניים בגיל שנתיים או שלוש. הם גם נוטים יותר לשמור על השיניים הנשירות שלהם עד שיאבדו באופן טבעי, מצב שהינו חיוני לשם פיתוח דיבור נכון ויכולת הלעיסה הנחוצה על מנת לשמור על תזונה נכונה. חומרת העששת בשיניים הנשירות נקשרה לביקור שיניים ראשון מאוחר יותר.
לילדים שאינם מבקרים אצל רופא שיניים עד גיל שנתיים או שלוש יש גם סיכוי גבוה יותר להזדקק לשיקום ולטיפולי חירום ולעלויות טיפול גבוהות יותר. מרכז המחקר Pew דיווח כי 59 אחוזים מהאמריקאים משתמשים באינטרנט כמקור מידע בריאותי, ו-26 אחוזים מאלה צפו או קראו על ניסיון עם בעיות בריאותיות או רפואיות. השימוש באינטרנט ובאתרי שיתוף סרטונים כגון יוטיוב גדל, במיוחד בקרב הורים המחפשים מידע על בריאות הפה של ילדיהם. ככל שהצרכנים פונים יותר ויותר לסרטונים מקוונים למידע על רפואת השיניים לילדים, הכרחי להעריך את המקורות והתוכן של מידע כזה, כדי להעריך את העקביות עם ההנחיות המקצועיות. מספר חוקרים ניתחו את התוכן של סרטוני יוטיוב הקשורים לבעיות בריאות הפה של ילדים, כולל עששת של הילדות המוקדמת, שימוש בפלואוריד וחרדה דנטלית. עם זאת, אף מחקר עד כה לא העריך סרטונים הקשורים לזה של הביקור הראשון אצל רופא השיניים.
מטרה
מחקר זה נערך על מנת לתאר ולהעריך את המאפיינים, מעורבות הצופים והתוכן החינוכי של הסרטונים הנצפים ביותר ביוטיוב, שהיו קשורים לביקור ראשון של ילד אצל רופא השיניים.
100 סרטוני היוטיוב הפופולריים ביותר הקשורים לביקור הראשון של ילד אצל רופא השיניים הוערכו בהתאם להנחיות המקצועיות העדכניות, שכללו ביקור ראשון עד גיל שנה, ניקוי שיניים או טיפול מניעתי, מריחת פלואוריד, הערכת סיכוני עששת, ייעוץ תזונתי, הדרכה להיגיינת הפה, תדירות ביקורים דנטליים והדרכה מקדימה. הוערכו הבדלים במאפייני הסרטון (אורך, גיל ומעורבות הצופים), והבדלים בתוכן ובמאפיינים
לפי מקור העלאת הוידאו (אנשי מקצוע בתחום הבריאות, הורים/מטפלים,
וכלי תקשורת עצמאיים). מקור ההעלאה השולט היו הורים/מטפלים (40 אחוזים), ואחריהם כלי תקשורת עצמאיים (32 אחוזים) ואנשי מקצוע בתחום הבריאות (28 אחוזים). אורך הסרטון החציוני היה 2 דקות 24 שניות והגיל החציוני היה ארבע שנים. רוב הסרטונים צולמו במרפאת שיניים לילדים (73 אחוזים) והתמקדו בתכנים מוטיבציוניים לעומת חינוכיים (77 אחוזים לעומת 23 אחוזים, בהתאמה). לגבי מעורבות הצופים, סרטונים שהועלו על ידי כלי תקשורת הניבו שיעורי צפייה גבוהים יותר מאלה שהועלו על ידי הורים/מטפלים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות, ושיעורי אינטראקציה גבוהים יותר מאלה שהועלו על ידי הורים/מטפלים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. סרטונים שהועלו על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות היו בסבירות גבוהה יותר לספק תוכן חינוכי התואם המלצות מקצועיות, במיוחד לגבי הערכת סיכון עששת (32.1 אחוזים), ייעוץ תזונתי (21.4 אחוזים) ותדירות ביקורים במרפאת השיניים (10.7 אחוזים), מאשר סרטונים שהועלו על ידי הורים/ מטפלים (5.0 אחוזים, 5.0 אחוזים, ו-0 אחוזים, בהתאמה) וכלי תקשורת (0 אחוזים, 3.1 אחוזים ו-0 אחוזים, בהתאמה).
מסקנות
לדברי החוקרים, נמצא במחקר כי הסרטונים הפופולריים ביותר הקשורים לביקור ראשון של ילד במרפאת השיניים, כפי שנמדד על ידי מעורבות הצופים, הועלו על ידי הורים או מטפלים, היו ארוכים וחדשים יותר, והציגו תוכן הקשור למוטיבציה ולא לחינוך. 100 הסרטונים הנצפים ביותר הציגו רק לעתים נדירות מידע שעולה בקנה אחד עם המלצות מקצועיות לבריאות הפה של ילדים, במיוחד בנוגע להערכת סיכוני עששת והדרכה מקדימה.
Alraqiq HM, Kim J, Edelstein BL. Analysis of YouTube videos related to a child’s first dental Visit. Int J Paediatr Dent 2022; 32(3): 409-417