לדברי מחברי המאמר, עששת חמורה בגיל הרך עשויה להיות קשה לטיפול בילדים צעירים לפני שניתן לקבל מהם שיתוף פעולה, במיוחד כאשר יש נגעי עששת רבים בהם יש לטפל. נמצא, כי כסף דיאמין פלואוריד (SDF) בריכוז של 38 אחוזים עוצר נגעי עששת, אך שימוש ביישומים מרובים יעיל יותר מטיפול בודד. ברוב המחקרים, הטיפול חזר על עצמו לאחר כחודשים. על אף שהצורה הנוזלית של SDF הינה בטוחה, קשה לשלוט בילדים צעירים, בהם יש שיניים רבות לטיפול, והינם עשויים להגיב באופן שלילי לטעם. גרסת ג'ל של SDF בריכוז של 38 אחוזים זמינה בארצות הברית מתחילת שנת 2023. הג'ל מיושם בדומה לנוזל SDF המסורתי וניתן לכסותו בלכה סודיום פלואורידNaF) ), על מנת להסוות את טעם הג'ל ולשפר את שיתוף הפעולה של המתרפאים. הג'ל מתנהג בדומה לנוזל המסורתי כאשר הוא במגע עם פני השטח של נגעי עששת פעילים. החוקרים שאלו הורים לגבי תפיסותיהם לגבי הטעם של SDF לילדיהם, ולמרות שתפיסות אלו חיוביות בדרך כלל, הם לא דיווחו על שיתוף פעולה כאשר טופלו נגעים רבים.

מטרה

ניסוי קליני זה נערך על מנת לקבוע את שיעור עצירת נגעי העששת בשיניים ראשוניות במעקב של חמישה חודשים ושנה אחת, כאשר יושם טיפול של ג'ל SDF בריכוז של 38 אחוזים ולכה NaF בריכוז של 2.5 אחוזים ברצף באותו ביקור. המחברים ערכו ניסוי פרוספקטיבי קליני פתוח עם משימה קבוצתית אחת. המשתתפים היו 237 ילדים בגילאי 4-3 בעת ההרשמה, מחמישה גני ילדים. לילדים שנמצאו מתאימים למחקר היו אחד או יותר נגעי עששת פעילים עם קוויטציה לדנטין (d3). שיניים עם נגעי עששת פעילים עם קוויטציה מוגבלת לאמייל (d2) אוd3  טופלו על ידי מריחת טיפה או שתי טיפות של ג'ל ג'ל SDF בריכוז של 38 אחוזים (Advantage Silver Dental Arrest Gel, Elevate Oral Care, LLC), תוך ספיגת העודפים באמצעות צמר גפן. השיניים המטופלות כוסו בלכה נתרן פלואוריד בריכוז של 2.5 אחוזים (Fluorimax, Elevate Oral Care, LLC), על מנת להסוות את הטעם. הטיפול חזר על עצמו לאחר חמישה חודשים מהבדיקה. התוצאה העיקרית הייתה עצירת נגע עששת (d2-d3) לאחר שנה. 219 ילדים היו זמינים במעקב לאחר שנה אחת. נמצא חציון של 21 משטחי עששת פעילים (d2-d3) בקו הבסיס. חציון משטחי העששת שנעצרו היה 92.6 אחוזים. כאשר ההורים נשאלו אם הם מוטרדים משינוי הצבע של השיניים, התגובה החציונית בסולם של 10 נקודות, שבו 1=לא מוטרד כלל ו-10=מאוד מוטרד, הייתה 1.0.

מסקנות

החוקרים מציינים, כי שני יישומים של ג'ל SDF בריכוז של 38 אחוזים ולכה נתרן פלואוריד בריכוז של 2.5 אחוזים עצרו יותר מ-90 אחוזים מפני השטח עם עששת לאחר שנה, עם רמות גבוהות של שביעות רצון של ההורים. מכאן, שהטיפול המשולב היה יעיל ביותר באוכלוסייה עם נגעי עששת רבים.

Padilla Cáceres TC, Cervantes-Alagón S, Castillo J, et al. Using sequential applications of a novel silver diamine fluoride gel and sodium fluoride varnish to arrest severe early childhood caries lesions. A clinical trial with single group assignment. J Am Dent Assoc 2024: doi.org/10.1016/j.adaj.2024.02.013