מחברי המאמר מציינים, כי עששת הינה המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים בארצות הברית ועלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות, כולל כאב וזיהומים, שעלולים להוביל לקשיים באכילה, בדיבור ובלמידה. ילדים עם עששת נוטים יותר להחסיר בבית הספר ולקבל ציונים נמוכים יותר. עששת מתרחשת כאשר צורכים לעתים קרובות מזונות המכילים סוכר או פחמימות אחרות אשר נשארים על גבי השיניים לתקופה ממושכת, ובשילוב עם חיידקים, חומצה ורוק, יוצרים רובד שנדבק לשיניים אשר עם הזמן גורם נזק לזגוגית השן ולפגיעה בשיניים. כמעט מחצית מהילדים בגילאי שנתיים עד 19 בארצות הברית סובלים ממחלת העששת. ילדים שחורים והיספנים נוטים יותר ללקות בעששת מאשר ילדים לבנים, וכן ילדים ממשקי בית בעלי הכנסה נמוכה נוטים פי שתיים לעששת מאשר ילדים ממשקי בית בעלי הכנסה גבוהה.

גורמים רבים עשויים להשפיע על התפתחות העששת ולמרות ששיטות טובות של היגיינת הפה עשויות למנוע עששת, הרגלי תזונה לא בריאים, צריכת חטיפים באופן תכוף וצריכת משקאות ממותקים מגבירים את הסיכון לפתח עששת.

תפקידו של הפלואור ביחס לעששת נדון בהרחבה, כולל במיוחד את הפלרת המים בקהילה (CWF) ומוצרים המכילים פלואוריד, כגון משחות שיניים, שטיפות פה, חלב ומלח. פלואוריד נוסף לראשונה למערכת המים הציבורית בארצות הברית בשנת 1945, ובשנת 2020 כמעט שני שלישים מאוכלוסיית ארצות הברית השתמשה במים שעומדים בתקני הפלרה. מספר חוקרים דיווחו על ההשפעות המועילות של הפלרת המים על מניעת מחלת העששת וההערכה היא כי הפלרה עשויה להפחית את העששת בכ-25 אחוזים. במדינת פנסילבניה, הפלרת מים הוכנסה לשימוש לראשונה במחוז ארמסטרונג בשנת 1951, ומאז אימצו בעיריות רבות הפלרת מים למניעת עששת. כמעט לשלוש חמישיות מהאוכלוסייה בפנסילבניה המשתמשת במים ציבוריים יש גישה למים מופלרים. לדברי המחברים, נערכו בעבר הערכות על בריאות הפה ועל הקשר בין עששת לבין הפלרת מים בקרב ילדים במדינות אחרות בארצות הברית, אך הערכה כזו לא נערכה בפנסילבניה. במהלך שנת הלימודים 2022-2021 נערך סקר בסיסי ראשון לבריאות הפה (BSS) במימון המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ובתמיכת איגוד המנהלים הדנטליים של המדינה (ASTDD) בקרב מדגם גדול של תלמידי כיתה ג' בפנסילבניה.

 

מטרה

 

המחקר הנוכחי נערך על מנת להעריך את הקשר בין הסיכון להתפתחות עששת והפלרת מים בקרב ילדים בפנסילבניה. החוקרים שיערו שילדים החיים באזורי כיסוי גבוה יותר של הפלרת מים היו בסיכון נמוך יותר לפתח עששת.

בסקר המיון הבסיסי הראשון שנערך משנת 2021 עד 2022, נאספו נתונים על בריאות הפה ודמוגרפיה בקרב תלמידי כיתות ג' בפנסילבניה. נתוני הפלרת המים סופקו על ידי מחלקת הגנת הסביבה של פנסילבניה. הסיכון היחסי של פיתוח עששת בשיתוף עם הפלרת מים הוערך באמצעות נוהל GENMOD של תוכנת SAS. עבור כל תלמיד הוערכו ארבעה מדדים לבריאות הפה באמצעות בדיקה ויזואלית. האינדיקטורים היו עששת לא מטופלת, עששת מטופלת, מריחת איטום דנטלי על שיניים טוחנות קבועות וכן טיפול שיניים דחוף. עששת לא מטופלת הוגדרה כתצפית של פריצה של פני השטח של הזגוגית, כולל חרירים וחריצים, ומשטחי שיניים חלקים. עששת מטופלת הוגדרה כנוכחות של כל סוג של שיקום, כולל שיקום זמני, או שן חסרה אשר נעקרה כתוצאה מעששת. יישום של איטום דנטלי הוגדר כנוכחות של חומר איטום אחד לפחות על שן טוחנת קבועה. טיפול שיניים דחוף נקבע בהתאם להחלטה על צורך מיידי בטיפול.

שכיחות העששת בקרב 4,120 התלמידים שנבדקו הייתה 59.7 אחוזים. השתתפות בתוכנית של ארוחת צהרים בחינם או במחיר מופחת והפלרת מים היו קשורים באופן מובהק לסיכון לפתח עששת, לאחר התאמה לגיל, מין, גזע ומוצא אתני. הסיכון לפתח עששת היה גבוה ב-33 אחוזים בקרב תלמידים שהשתתפו בתוכנית ארוחת הצהריים בחינם מאשר אלה שלא השתתפו בה. לתלמידים עם הכיסוי הגבוה ביותר של הפלרת מים נמצא סיכון נמוך בכמעט 16 אחוזים לפתח עששת מאשר אלה ללא הפלרה.

 

מסקנות

 

לדברי החוקרים, הפלרת מים הייתה קשורה באופן משמעותי לסיכון מופחת לפתח עששת. לדעתם, נדרשים מאמצים להגדלת כיסוי ההפלרה יחד עם קידום החינוך לבריאות הפה והרגלי תזונה בריאים בקרב הילדים. הגדלת הכיסוי של הפלרת מים תפחית את עומס העששת בקרב ילדים. למרות שבפנסילבניה אין חוקים להסדרת הפלרת מים, ממצאים אלה עשויים לשכנע עיריות מקומיות לשקול את הרחבת כיסוי ההפלרה.

 

Yang J, Ma Z-Q, Burroughs JE, et al. Cross-sectional study of association between caries and fluoridated water among third grade students in Pennsylvania. J Am Dent Assoc 2024; doi: 10.1016/j.adaj.2024.05.008