בינה מלאכותית AI)) הינה כלי למידה וירטואלי דינמי בעל פוטנציאל להפצת מידע המגובה באופן מדעי, אך לפי מקורות רבים קיים עדיין צורך בהערכה האתית של הכלי החדשני זה. מחברי המאמר מציינים, כי OpenAI הינה מעבדת בינה מלאכותית אשר בה פותח מודל שפה מתקדם המכונה ChatGPT, אשר יכול ליצור תגובות הדומות לשפה האנושית. המודל הוכשר באמצעות כמות גדולה של נתוני טקסט תוך שימוש באלגוריתמים של למידה עמוקה, על מנת לקבוע את התגובה הסבירה ביותר על בסיס הקלט שסופק.

במגזר הבריאות יש ל-ChatGPT פוטנציאל לחולל שינויים משמעותיים באופן שבו אנשי המקצוע בתחום הבריאות מתקשרים עם המטופלים ומספקים את הטיפול. בשל היכולת להבין שפה מדוברת ולייצר תגובות מתאימות ניתן להשתמש ב-ChatGPT על מנת לספק הדרכה וסיוע רפואי מותאם אישית למטופלים. ניתן לדוגמה לאמן את המודל עם מידע רפואי ורשומות מטופלים על מנת לספק תשובות לשאלות נפוצות הקשורות לטיפול רפואי. מטופלים יכולים לתקשר עם המודל באמצעות צ'אטבוטים או ממשקי שיחה אחרים ולקבל תמיכה בזמן אמת. עם זאת, קיימים חששות לגבי הדיוק והאמינות של התגובות שהמודל מספק. למרות ש-ChatGPT הוכשר באמצעות כמות גדולה של נתונים, ייתכן שהוא לא תמיד מספק את המידע המדויק או המהימן ביותר. יתרה מכך, קיים סיכון להטיה בנתוני ההדרכה, מה שעלול להוביל לתגובות חלקיות. מכיוון שהמודל דורש גישה לנתוני המטופל על מנת להציע ייעוץ ותמיכה מותאמים אישית, הפרטיות והאבטחה של נתוני המטופל מהווים גם הם דאגות פוטנציאליות בשטח מתפתח זה. אם הנתונים אינם שמורים ומאובטחים כראוי, עלולות להתעורר בעיות הקשורות לשמירת הפרטיות.

אחד ההליכים הנפוצים ביותר המבוצעים ברפואת השיניים הינו עקירה כירורגית של השן הטוחנת השלישית בלסת התחתונה. שיניים אלו הן האחרונות להתפתח, ולכן הן נתקלות לעיתים קרובות בקושי לבקוע ונשארות כלואות, מצב שעלול לגרום לכאב ולנפיחות. בנוסף, שיניים טוחנות שלישיות ממוקמות באזור האחורי של הפה בו קיים קושי בביצוע היגיינה תקינה, מה שהופך אותן לפגיעות יותר לנגעי עששת, העלולים במצבים מתקדמים להביא לצורך בעקירת השיניים.

 

מטרה

המחקר הנוכחי נערך על מנת להעריך את הדיוק של התגובות הנוצרות באמצעות ChatGPT בנוגע לשאלות נפוצות הנשאלות לגבי עקירות של טוחנת שלישית. המחברים העריכו את עשר השאלות הבאות שהן הנפוצות ביותר לגבי עקירה של השן הטוחנת השלישית בלסת התחתונה.

  1. מהי עקירה של שן בינה בניתוח?
  2. האם ניתוח של טוחנת שלישית כואב?
  3. כיצד מתבצע ניתוח של טוחנת שלישית?
  4. אילו תרופות אני יכול לקחת לאחר ניתוח להסרת שיני הבינה?
  5. מה עלול להשתבש במהלך ניתוח טוחנת שלישית?
  6. מהו זמן ההחלמה לאחר ניתוח טוחנת שלישית?
  7. מתי עלי להסיר את השיניים הטוחנות השלישית?
  8. מהי שן בינה כלואה?
  9. כמה עולה להסיר את שיני הבינה שלי?
  10. האם עלי להסיר את כל שיני הבינה שלי?

החוקרים עשו שימוש בשאלון מאומת (Chatbot Usability Questionnaire) ושני כירורגים של הפה והלסת השוו את התשובות שסופקו עם הספרות הקיימת. רוב התגובות (90.63 אחוזים) שסופקו דרך פלטפורמת ChatGPT נחשבו בטוחות ומדויקות ופעלו בהתאם למה שקיים בנידון בספרות המדעית באנגלית.

 

מסקנות

לדעת החוקרים פלטפורמת ChatGPT מציעה תשובות מדויקות ומגובות מדעית לפניות לגבי עקירה כירורגית של שיניים טוחנות שלישיות ולכן היא מהווה משאב אמין וקל לשימוש עבור הן המתרפאים והן הציבור הרחב. עם זאת, הפלטפורמה צריכה לספק הפניות למקורות עם התגובות על מנת לאמת את המידע. ההשלכות המעשיות של המחקר הן כי מתרפאים ברחבי העולם נחשפים למקורות מידע אמינים. על מנתחי הפה והלסת וספקי שירותי הבריאות לייעץ למתרפאים להיות מודעים למקור המידע ועל כי פלטפורמת ChatGPT מציעה פתרון אמין.

 

de Sousa RA, Costa SM, Almeida Figueiredo PH, et al. Is ChatGPT a reliable source of scientific information regarding third-molar surgery? J Am Dent Assoc 2024; 155(3): 227-232