לדברי מחברי המאמר, ויטמין D הינו נגזרת סטרואיד והורמון מסיס בשומן, אשר יכול להיווצר על ידי הקרנה של 7-dehydrocholesterol מתחת לעור או מיוצר מארגוסטרולים בצמחים או שמרים המוקרנים באור אולטרה סגול. ויטמין D בתזונה מתקבל בעיקר ממזונות מהחי כגון דגי ים, חלמון ביצה, שמנת, פטריות וכן הלאה. הוא מומר בכבד ובכליות ל-25(OH)D, 1,25 דיהידרוקסי ויטמין D (1,25(OH)2D) על מנת להפוך לחומר פעיל ביולוגית אשר ממלא תפקיד מפתח ביצירת רקמה קשה, חיונית לגוף האדם לספיגת סידן תזונתי ממערכת המעיים. חסר יכול להפחית את רמות המינרלים כגון סידן וזרחן בדם, הממלאים תפקיד חיוני בהיווצרות והתפתחות של העצם והשיניים. קיימת מחלוקת בשאלה אם מחסור בוויטמין D עלול להגביר את שכיחות העששת ומחקרים רבים בוחנים את מערכת היחסים הזו והמסקנות אינן היו עקביות. חולים עם מחסור תורשתי במטבוליזם של ויטמין D סובלים ככל הנראה מהיפופלזיה של הזגוגית אשר מובילה לעששת.

היפופלזיה של הזגוגית מתפתחת על ידי הפרעה בהיווצרות ובמינרליזציה של המטריצה של השן. פגמים בהיווצרות המטריצה של הזגוגית ומינרליזציה לקויה לעתים קרובות מובילים להיווצרות פגמים נקודתיים על פני השטח של השן, המספקים תנאים נוחים להידבקות והתיישבות של רובד חיידקי עששת פתוגניים על פני אזורים אלו בשן ומגבירים את הרגישות לעששת. יתר על כן, תוספת של ויטמין D במינון גבוה במהלך ההיריון נקשרה לסיכון נמוך יותר של פגמים בזגוגית אצל הרך הנולד.

ויטמין D גם מגן מפני עששת באמצעות ויסות חיסוני, על ידי הגברת מיגור החיידקים באמצעות פפטידים אנטי-מיקרוביאליים AMPs)). מחקרים רבים דיווחו על קשר בין ויטמין D לבין התרחשות של עששת שיניים בילדים וברובם נמצא כי קיום רמה מספקת של ויטמין D קשור בסיכון נמוך יותר לעששת. בנוסף מתן של תוספי ויטמין D טרום לידה ובתינוקות יעיל למניעת פגמי זגוגית בילדים.

 

מטרה

 

המחקר הנוכחי נערך על מנת לחקור את הקשר בין עששת השיניים לבין רמות 25(OH)D בסרום בגילאי 19-5 שנים בארצות הברית, תוך שימוש בנתונים העדכניים ביותר של הסקר הלאומי לבחינת הבריאות והתזונהNHANES) ), בכוונה לספק בסיס תיאורטי למדיניות בריאות הציבור לפיתוח וקידום הבריאות ובמיוחד לשם הנחייה להתערבויות רציונליות בילדים ונוער. החוקרים אספו נתונים ממערך הנתונים של NHANES שבוצע בשנים 2018-2011. בסך הכל נרשמו לצורך המחקר 8896 נבדקים שסיימו את הבחינה. רמת 25(OH)D בנסיוב נקבעה על ידי ספקטרומטריה של מסה בכרומטוגרפיה נוזלית.

נבדקו כל השיניים ונערכה הערכה של מצב העששת על ידי רופאי שיניים מורשים. הניתוחים הסטטיסטיים כללו בדיקות צ'י ריבוע דגימות מורכבות, ניתוח שונות וניתוחי רגרסיה לוגיסטית. נמצא קשר לא ליניארי בין עששת השיניים לבין הגיל של הנוער. ויטמין D הראה אפקט הגנה יציב יחסית כאשר הריכוז עלה על 60 ננומול/ליטר. התגלה קשר מינון-אפקט בו עלייה של 10 נמול/ליטר בריכוזי 25(OH)D בסרום היו קשורים לירידה ב-10 אחוזים לסיכוי לגילוי עששת.

 

מסקנות

 

לדעת המחברים, הממצאים העלו שכמות מספקת של ויטמין D עשויה להוות גורם מגן בפני מחלת העששת.

 

Pu R, Fu M, Li N, Jiang Z. A certain protective effect of vitamin D against dental caries in US children and youth: A cross-sectional study. J Pub Health Dent 2023; 83: 231-238