לדברי מחברי המאמר, הפופולריות של יישור שיניים ישירות לצרכן (DTC) הולכת וגדלה. חברות העוסקות בשטח זה מציעות דרך נוחה לצרכנים לקבל שיניים ישרות יותר בבית בעלות נמוכה יותר. מתרפאים לוקחים רישום של תבנית משלהם בבית על מנת לשלוח לחברה או שיכולים לבקר במרכז סריקה כדי להשיג את התבניות שלהם. רופא השיניים או האורתודנט יוצר את תכנית הטיפול מבלי שהמתרפא יבדק קלינית. לאחר שיוצרו מכשירי היישור מהתבניות, המתרפאים מקבלים אותם באמצעות הדואר ויכולים להתחיל טיפול ללא צילומי רנטגן, השגחה או מעקב. טיפול ללא פיקוח עם אורתודונטיה ישירות לצרכן העלה חששות לגבי סיכונים בריאותיים פוטנציאליים. חברות המספקות DTC טוענות שהן מוכוונות לרופא השיניים, שכן יש להן רופאי שיניים שמקבלים ומתכננים את הטיפול במקרים. עם זאת, ברוב המקרים, המתרפא לעולם לא נראה קלינית, והיו מקרים שנחשבו גמורים, אך נותרו להם צרכים אסתטיים ותפקודיים.

למרות שהצרכנים מבצעים מחקר נוסף בנוגע ליישור שיניים ישירות לצרכן, המידע הטיפולי המסופק באתרי החברות נמצא באיכות ירודה. מתוך 21 אתרי DTC שהוערכו בעבר, רק 38.1 אחוזים הודיעו למטופלים שבריאות שיניים טובה הינה חיונית לפני הטיפול, ורק 9.6 אחוזים המליצו לקבל צילומי רנטגן לפני הטיפול.

לדעת המחברים, נראה שהמתרפאים אינם מעודכנים במלואם לפני תחילת הטיפול בחברות DTC וסביר להניח שהם מתקשים להבין את המידע באתרי החברות עקב רמת הקריאה הקשה שלהם, דיקציה מוגברת ושימוש בשפה טכנית מאוד ספציפית. מספר ביקורי הצרכנים באתר האיגוד האורתודנטי האמריקני (AAO) גדל במהלך השנים, עם "עלייה של 311 אחוזים בהשוואה הכוללת של ביקורים שנתיים ב-2017 (1,819,477) לעומת 2018 (7,491,818), ועלייה של 1,730 אחוזים בהשוואה בין 2016 (409,290) לבין 2018", מה שמצביע על כך שיותר בני אדם פונים לאתר AAO ואולי עורכים מחקר בנוגע ליישור שיניים DTC. בשנת 2019 בלבד, היו למעלה מ-5.9 מיליון ביקורי משתמשים באתר הצרכנים של AAO והאיגוד העלה את המודעות לנושא זה באמצעות התראות צרכנים ופלטפורמות מדיה חברתית.

בשנת 2021, ה-AAO חשפה ערכת כלים לתמיכה כוללת במשאבי אורתודונטיה ישירות לצרכן, אשר מספקת מיידעים נוספים לגבי עמדתה בנושא זה על מנת לחנך צרכנים ובעלי עמדות כוח ולהעביר חקיקה או תקנות להגנה על המתרפאים.

 

מטרה

המחקר הנוכחי נערך על מנת לחקור את העדפות הטיפול של הדיוטות לגבי יישור שיניים ישירות לצרכן ולזהות האם קושי המקרה הינו אחד מהגורמים המשפיעים על העניין ביישור שיניים מסוג זה. החוקרים ערכו סקר חתך מקוון וניתוח נתונים שבוצע באמצעות מודלים של רגרסיה לוגיסטית. בסך הכל הושלמו 1,362 סקרים. זוהה קשר משמעותי הפוך בין מורכבות המקרה האורטודונטי, כפי שנמדד באמצעות ציון מדד אי-התאמה (DI) של האיגוד האמריקני להתמחות אורטודונטית, לבין הסבירות לבחור בטיפול אורתודונטיה ישירות לצרכן על פני טיפול בידי אורתודנט מומחה. למשתתפים היה סיכוי גבוה פי 3.53 לבחור בטיפול אורתודונטי ישירות לצרכן למקרה קל בהשוואה למקרה מורכב, אם כי הסבירות לבחירת טיפול ישירות לצרכן למקרה בינוני הייתה גבוהה רק פי 1.79 מאשר עבור מקרה מורכב.

 

מסקנות

לדעת מחברי המאמר, כאשר התבקשו בני אדם רגילים לשקול כל מקרה כאילו הוא עוסק בשיניים שלהם, היה קשר הפוך מובהק בין מורכבות המקרה האורטודונטי, כפי שנמדד באמצעות ציון DI לבין הסבירות לבחור בטיפול אורתודונטי ישירות לצרכן על פני טיפול בידי אורתודונט מומחה.

נראה שלהדיוטות היה סיכוי גבוה יותר לבחור אורתודונטיה ישירות לצרכן עבור שיניים שלא נראו צפופות והיו מיושרות היטב בתוך הקשתות. נראה שלהדיוטות יש הבנה שישנן כמה מגבלות ליישור שיניים ישירות לצרכן. ההשלכות המעשיות של המחקר הן כי אורתודנטים צריכים להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על הצרכנים להחליט לבחור באורתודונטיה ישירות לצרכן. ארגוני רפואת השיניים והאורטודונטים צריכים למקד את הקמפיינים החינוכיים שלהם בגורמים אלה.

 

Tabbaa S, Nguyen T, Toubouti Y, Saltaji H. Direct-to-consumer orthodontics exploring laypeople’s perception of orthodontic treatment complexity. J Am Dent Assoc 2023; 154(2): 130-140